Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.
DZIECKO ma: |
6-7 miesiące nie gaworzy nie odwraca się w kierunku głosu |
12 miesięcy nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?) nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa! nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata |
2 lata nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?” nie używa zdań prostych nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?” |
3 lata podczas mówienia wysuwa język między zęby zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania) nie mówi lub mówi bardzo mało |
4 lata nawykowo mówi przez nos zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówiputa. zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź. zamiast k, g mówi t, d |
5 lat nie mówi zdaniami rozwiniętymi nie mówi sz, ż, cz, dż trudno je zrozumieć nie zadaje pytań |
6 lat nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo) nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki popełnia dużo błędów gramatycznych |
Uwagi praktyczne:
Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
Systematycznie śledź to jak rozwija się twoje dziecko.
W „Książeczce zdrowia dziecka” masz odpowiednią do tego tabelkę.
- Karm piersią.
- Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
- Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
- Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...
- Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
- Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
- Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
- Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
- Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
- Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
- Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.