MOTORYKA
1.Doskonalenie umiejętności chodzenia
- w linii prostej(chodniczek, ławeczka szwedzka, cegiełki)
- schylania się (podnoszenie piłeczek i innych przedmiotów)
- kucanie
- chodzenie na czworakach (np. jak pieski, kotki)
2. Nauka wspinania się
- na niskie przedmioty na sali ruchowej
- na drabinki (sala ruchowa, plac zabaw)
3. Przechodzenie pod łukami i przez tunel
4. Zabawy ruchowo-naśladowcze (zegary, bączki, ptaszki, itp.)
5. Zabawy ruchowo umuzykalniające
- poruszanie się w rytm muzyki
- naśladowanie ruchów i gestów pokazywanych przez opiekunkę
6. Zabawy z piłką
- rzucanie dowolne, później do kosza
- kopanie piłki
- turlanie piłki po podłodze
7. Całoroczne spacery i zabawy w ogrodzie przy wykorzystaniu sprzętu
8. Udoskonalanie sprawności całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem ćwiczeń w/g programu Weroniki Sherbourne
- turlanie się po dywanie
- krótkie nóżki i długie nóżki
- dotykanie łokciami kolan
- rozcieranie kolan
- przechodzenie przez tunel (zrobiony przez osobę dorosłą)
- chodzenie bosą stopą po krążkach o różnej fakturze
MANIPULACJA I KONSTRUKCJA
1. Układanie klocków Grimms
2. Piętrzenie klocków
- budowanie wieży
- piętrzenie i mieszczenie foremek
3. Szeregowanie klocków
- budowanie budowli dwuwymiarowych (pociąg z kominem)
- wprowadzenie budowli ażurowej - mostek
4. Układanie prostych drewnianych układanek
5. Przewlekanie-szycie na niby (z wykorzystaniem tablicy perforowanej)
6. Rysowanie kredkami
-rysowanie dowolne
-kolorowanie
7.Malowanie farbami ( plakatowe, akwarele)
8. Lepienie z plasteliny, modeliny i masy plastycznej
- ugniatanie plasteliny
- rwanie plasteliny na kawałki-kluseczki
- proste wytwory-jajeczko, grzybek, placuszek, wałeczek
9. Zabawy w piaskownicy
- przesypywanie piasku
- robienie babek przy wykorzystaniu foremek
- zabawy łopatką i grabkami
10. Zabawa piaskiem kinetycznym
MOWA i MYŚLENIE
1.Używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
-la- la
-ba- ba
-ma- ma
2. Naśladowanie głosów zwierząt z wykorzystaniem maskotek i pacynek:
-hau- hau
-miau- miau
-mu- mu
3. Powtarzanie prostych słów - wywoływanie wypowiedzi zdaniowych(zlepki, zdania z dwóch, trzech wyrazów)
4. Wprowadzanie prostych wierszyków
5. Powtarzanie prostych słów ,,la-la'', ,,a-a''-później ,,luli-luli'', ,,lala śpi''
6. Całoroczne czytanie książeczek i krótkich opowiadań i omawianie treści
7. Rozmowy z dziećmi w każdej sytuacji dnia codziennego
8. Rozpoznanie schematu ciała z wykorzystaniem zabaw :
-z lalą i misiem
-z książeczkami
-z piosenkami
9. Zabawy w czary mary z wykorzystaniem chusty
10. Worek czarodziejski
11. Wyszukiwanie szczegółów na obrazkach
-zwierzęta
-przedmioty codziennego użytku
-warzywa i owoce
12. Zabawy w „akuku”
13. Ćwiczenia logopedyczne indywidualne wg. potrzeb oraz w grupie, mające na celu prawidłową wymowę
-dmuchanie piórka, balonika, bańki mydlane
-kotek pije mleczko ( wysuwanie i chowanie języka)
-jak robi żabka (kumkanie)
14. Zajęcia wprowadzające do nauki j. angielskiego- piosenki, wierszyki, podstawowe słówka
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
1.Całoroczne śpiewanie piosenek dziecięcych oraz związanych z porą roku i świętami
2.Wprowadzenie zabaw w parach i w kółeczku
3.Zabawy wyciszające przy muzyce relaksacyjnej
4.Swobodny taniec
5.Rytmika
-osłuchiwanie dzieci z rytmem i melodią – zabawy z instruktorem rytmiki
-zapoznanie z instrumentami
NAWYKI i USAMODZIELNIANIA
1.Nauka samodzielnego jedzenia
- nabieranie łyżką pokarmu
- doprowadzenie go do ust
- prawidłowe trzymanie i posługiwanie się łyżką
2. Nauka samodzielnego picia z kubeczka
- trzymanie kubeczka
- picie z kubeczka bez zalewania ubranka
3. Wyrabianie u dzieci nawyku porządkowego
- zbieranie zabawek po wspólnej zabawie
- odkładanie ich na półkę
- zasuwanie krzesełka po odejściu od stolika
4. Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych
- dziękuję (skinienie główką)
- na powitanie(cześć, dzień dobry)
- na pożegnanie(pa-pa, do widzenia)
5. Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych
- sygnalizowanie po fakcie
- wysadzanie na nocnik
- nauka korzystania z sedesu przez starsze dzieci
6. Nauka samodzielnego rozbierania się i ubierania(dolne części ubranka, kapci i bucików)
7. Nauka korzystania z łazienki
- podwijanie rękawów
- mycie rączek i buzi(z pomocą osoby dorosłej)
- próby samodzielnego wycierania rączek ręcznikiem.
KONTAKTY SPOŁECZNE
1.Zaspakajanie potrzeby akceptacji i aprobaty
-chwalenie dzieci za postępy w czynnościach dnia codziennego
-przytulanie, głaskanie
-zachęcanie do zabawy
2. Zaspakajanie potrzeby kontaktu z osobą dorosłą
- rozmawianie z dziećmi
- śpiewanie piosenek
- spacerowanie
- wspólna zabawa
- okazywanie dzieciom ciepła i troski
3. Zaspakajanie potrzeby z rówieśnikiem
- zabawa przy klockach na dywanie
- zabawa w parach
- zabawy w kółeczku
- zabawy w kącikach tematycznych
4. Zaspakajanie potrzeby bezpieczeństwa
- stała obecność osoby dorosłej i opieka nad dziećmi podczas zabawy
- dobór zabawek odpowiednich do wieku
- eliminowanie niebezpiecznych sytuacji.
5. Urodziny dzieci
6. Integracja dzieci podczas zabawy mikołajkowej i balu karnawałowego
REALIZUJEMY PROGRAM CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
-"Brzechwa dzieciom"
-„Julian Tuwim dzieciom”
-"Chory Kotek”
-„Czerwony Kapturek”, „ Kopciuszek”,” Trzy świnki”
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
1.Realizujemy program dobrej adaptacji .W miesiącu wrześniu rodzice maja możliwość przebywania z dzieckiem w żłobku.
2. Wspólne spotkania z rodzicami (dni otwarte)
3.. Obchodzimy Dzień Mamy i Taty
PORY ROKU
1. JESIEŃ
-zapoznanie dzieci z pora roku i jej darami
-jarzębina, kasztany ,żołędzie ,szyszki
-śpiewanie piosenek związanych z jesienią
2. ZIMA
-pada śnieg, lepimy bałwana ,jeździmy sankami
-ubieramy się w czapki , szaliki i rękawiczki
-krótkie pogawędki o zimie i świętach
-śpiewanie piosenek o tematyce zimowej
-zapoznanie dzieci z postacią bałwanka i Mikołaja
3. WIOSNA
-śpiewanie piosenek związanych z wiosną
-zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
-spacery i zabawa w ogródku żłobkowym (szukanie oznak wiosny)
-rozmowy z dziećmi o Świętach Wielkanocnych
4. LATO
-zabawy w piaskownicy
-świeci słońce, jest ciepło
-rozmowy z dziećmi o zbliżających się wakacjach
IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
LISTOPAD
-Światowy dzień pluszowego misia
GRUDZIEŃ
-Mikołajki (odwiedziny Św. Mikołaja i zabawa przy choince)
-Wspólne kolędowanie
STYCZEŃ
-Bal karnawałowy
- Dzień Babci i Dziadka (wykonywanie laurek)
LUTY
- Miesiąc dokarmiania ptaków
MARZEC
- Powitanie wiosny
KWIECIEŃ
-Międzynarodowy dzień książki
-Międzynarodowy dzień ziemi (wspólne sadzenie roślin)
-Wielkanoc- ozdabianie pisanek
MAJ
- Dzień Mamy (wykonanie prezentu)
CZERWIEC
- Dzień Dziecka (zabawy i atrakcje w grupach dziecięcych)
- Dzień Taty (wykonanie prezentu)